onsdag 30 september 2009

Uuuute!!

Nu ska jag passa på att gnälla lite... (vilken tur att jag har skaffat en blogg så jag kan göra det offentligt) :-)

Sedan Alvin började på förskolan så har jag varit den där jobbiga mamman som vid alla föräldrarmöten och samtal frågat och tjatat om hur det är med utevistelse. Är av den åsikten att barn ska vara ute så mycket som möjligt(jag vet mycket väl att det inte spelar så stor roll för andra föräldrar, men för mig är det viktigt) . Han bytte avdelning efter sommaren och det har känts som det har blivit så mycket bättre på den fronten sen dess.

Då jag kom och skulle lämna honom idag var så gott som alla ute på gården, på väg ut på promenad. Men jag gick in för att kolla så att det verkligen var så att alla var ute.. Då visar det sig att Alvin och 4 ungar till ska vara inne och måla idag - det är en helt underbar höstdag, klarblå himmel och SOL. Kom igen, ta vara på det fina vädret. (Alvin är inte heller superintresserad av att måla, men älskar att vara ute).

Till detta hör också att Alvin och en av hans kompisar hade börjat stoja runt och busa på gården, då jag sa till Alvin att han skulle vara inne blev det två små pojkar som blev ledsna och stod och surade på gården.

Jag vet att det finns en läroplan som skall följas och jag uppskattar verkligen att förskolan försöker utmana honom i skapandet, som inte är hans starka sida - men inte då det är så fint väder vid den här tiden på året. Det kommer ju blir höst på riktigt snart, med snålblåst och hällregn! Perfekta dagar för att måla och skapa enligt min mening.

Nåja, det är tur att pedagogerna är så flexibla på avdelningen - Alvin fick följa med ut och alla blev nöjda och glada. Måste väl tillägga för att inga missförstånd skall uppstå, vi är väldigt nöjda med Alvins förskola och han trivs som fisken i vattnet, han brukar säga (före frukost): -Så Mamma, NU åker vi!!

Slutet gott, allting gott!

5 kommentarer:

  1. Barnen behöver inte sittainne för att vara kreativa... Almas gäng är ute jämt och är kreativa i skogen!

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller helt med!
    Barn (och vuxna) är mycket lyckligare med frisk luft i lugorna!
    Sitta inne kan man göra när det regnar, då är det ju bara jättemysigt att måla och läsa.
    Så ut med er allihopa!

    Kramis från skogsmullen

    SvaraRadera
  3. Håller med!
    Både på att vara ute myket med barnen, och att det finns så mycket kreativt att göra ute.
    Så glad att det ordnade sig. Valmas dagmamma tar för övrigt ut kritor och så sitter de ute och ritar när barnen frågar efter kritor en vacker höstdag. Men det är vanligare att traktorerna, skogen, eller sandhögen lockar. Man får vända ungen upp och ner och skaka bort all skog och sand innan man tar in henne, så gott som varje dag för aldrig har jag väl haft så mycket utekrafs inne som nu.

    SvaraRadera
  4. :-) du är värsta mamma hjälte :-O Rasmus var så glad med att sin kompis kunde vara med

    SvaraRadera
  5. Rasmus mamma: Det är ju precis vad man vill vara!! En mammahjälte :-) Vi får försöka fika nästa vecka då jag har städat klart!

    SvaraRadera